Referat: Falköpings IBK - Tibro IBK
Vinst mot Tibro i premiären
2021-10-03 15:15

Falköpings IBK – Tibro IBK 9-5 (3-1, 3-1, 3-3)

I fredags inleddes tävlingssäsongen 2021/2022 för FIBK:s A-lag. För motståndet stod Tibro IBK, ett lag som väntas vara med och slåss om topplaceringarna. De senaste åren har vi haft många hårda bataljer med just Tibro, och denna match skulle inte bli något undantag. Eftersom de sista coronarestriktionerna hävts tidigare under veckan kunde publik släppas in utan begränsningar. Åskådarna i den i princip fullsatta Frejahallen blev förhoppningsvis inte besvikna på underhållningen.

Tibro fick fira säsongens första mål redan i den andra spelminuten. En långboll letade sig fram till Kristoffer Gustafsson, som kunde peta den studsande bollen över Adam Bhiladvala i Falköpings mål. En tung start, men FIBK skulle inte ge sig. Man skapade gott om chanser, bland annat hade Johan Sund ett friläge som räddades av gästernas unge målvakt Oskar Gradh. Kvitteringen skulle också komma. Efter ett dåligt byte av gästerna lämnades Albin Kalén helt fri på bortre stolpen, och kunde enkelt vinkla in 1-1 på pass av Pontus Lennartsson. Efter en jämn sekvens på ungefär 10 minuter med halvchanser för båda lagen kunde samma Lennartsson ge Falköpings ledningen med 2-1 via ett skott från kanten som smet in under målvaktens arm. I bytet efter kom också 3-1. Lennartsson var återigen inblandad, denna gång hittade han en diagonalpass till en framstormande Linus Martinsson som fick öppet mål. Martin Gustafsson hade sedan två bra lägen att utöka ledningen ytterligare, men 3-1 stod sig in i pausvilan.

Likt föregående period inledde Tibro även period 2 bra. Man skapade tidigt några farliga chanser, och fick också med sig en utvisning efter 02:33. I spel 5 mot 4 var gästernas rutinerade pjäser Marcus Wiechert och Alexander Nicklasson båda framme och hotade, men FIBK kunde avstyra faran och var snart fulltaliga. Några minuter senare hade Kalén läge att göra 4-1, men Gradh i Tibromålet hann snabbt över i sidled för att rädda. FIBK:s måltjuv skulle dock få sin revansch… Efter drygt halva perioden var det Falköpings tur att få spela powerplay, efter att Jonathan Svensson fått en tryckare i ryggen. Där tog det bara 15 sekunder innan nätet rasslade. Efter ett skott utifrån som tog i ribban och studsade ut framför mål var just Albin Kalén snabbast att reagera och kunde raka in 4-1. Han var dock inte klar där. Efter 16 minuter rundade Martinsson sin gubbe på kanten och flippade in bollen till Kalén som slog in 5-1 på volley – ett snyggt och svårstoppat anfall. Tibro replikerade omgående. Ett instick hittade fram till Oscar Olsson, som från nära håll kunde reducera. Falköping kunde dock lika omgående replikera i sin tur, när samma kombination – Martinsson till Kalén – upprepade sig. Det sista som hände i perioden var att FIBK drog på sig en utvisning, vilket innebar att slutakten skulle inledas med spel 4 mot 5 och 6-2 på tavlan.

Även detta boxplay kunde Falköping klara av, efter grymt jobb från bland annat Victor Löfgren. Tibro skulle dock få in en reducering ganska kort därefter. Ett skott från mittplan från spelande tränare Christopher Uhrbom seglade hela vägen in i mål bakom en skymd Bhiladvala. I detta läge var gästerna på gång, man vann mycket boll på mittplan och skapade ett flertal fina lägen. Därför var nästa mål – ett lågt skott från Linus Martinsson som betydde 7-3 – lite ologiskt sett till matchbilden, men ack så viktigt. Tibro gav sig inte, utan reducerade omgående till 7-4 när Jesper Blomqvist vände bort sin back och satte bollen högt. Detta var dock hemmalagets kväll. I bytet efteråt stod man för en riktig skolbokskontring där alla fem utespelare var involverade. Löfgren vann boll och spelade Adrian van Oosten. Han hittade Lennartsson, som i sin tur släppte vidare till Martinsson. Anfallet avslutades sen av Kalén som fick öppet mål och gjorde 8-4. Efter detta kändes det som att FIBK fick bättre grepp om spelet igen. Man utökade också till 9-4, när Johan Sund satte dit bollen efter starkt förarbete av Sebastian Bhiladvala. Tibro tog timeout, men var aldrig nära att hota. Man fick en straff, som förvaltades säkert av Blomqvist, men då återstod mindre än en minuts spel. Hemmaseger med 9-5 var ett faktum.

Att inleda med en bra prestation och 3 poäng inför hemmapubliken kändes riktigt skönt. Under säsongen kommer laget efter varje vinst internt skicka runt en guldhjälm, som går till en spelare som utmärkt sig. Denna spelare väljer sedan vem som ska få utmärkelsen efter nästa vinst, och så vidare. Vid föregående tävlingsmatch, mot Fritsla i oktober 2020, fick Albin Kalén hjälmen. Albin valde efter fredagens match att ge den vidare till Victor Löfgren, som stod för ett fantastiskt försvarsjobb med många bollvinster och skottäck.

Matchfakta: http://statistik.innebandy.se/ft.aspx?scr=result&fmid=1167344

Nästa match spelas fredag 15/9 klockan 19:30 borta mot Södra Vings IF.

Missräkning i match 22022-03-27 13:55
Mullsjö krossades2022-03-07 11:06