Referat: Södra Vings IF - Falköpings IBK
Ny seger i målrik bortamatch
2021-10-16 17:05

Södra Vings IF - Falköpings IBK 6-12 (1-1, 3-5, 2-6)

Efter en spelledig helg var det igår, fredag 15/10, dags för Falköpings IBK att spela omgång 2 i divison 3 Västergötland. För motståndet stod Södra Vings IF. Ett lag vi främst känner igen från säsongen 17/18, då vi slogs om seriesegern i divison 4. Den gången slutade vi som seriesegrare 3 poäng före Södra Ving. Just 3 poäng i Hökerum var däremot inte något vi lyckades med, trots två försök (en suddenseger och en förlust). Igår såg vi däremot till att rätta till den statistiken något.

Matchen inleds med ett lågt stående hemmalag som tillåter Falköping att äga en hel del boll. Kontringar och långbollar verkade vara matchplanen, vilken inledningsvis fungerade väl. Efter drygt 6 minuter snappar Södra Vings Daniel Älmefur upp en lös boll i offensivt slott och placerar den säkert bredvid tävlingsdebuterande Joey Erhardt i motståndarmålet – 0-1. Perioden fortsätter med ett boll- och spelövertag för Falköping, men med målchanser för båda lagen. Gästernas Albin Kalén och Linus Martinsson träffar båda två stolpen från nära håll och Södra Ving har en del farliga lägen, men lyckas inte få bollen på mål. Innan första periodpaus utvisas Södra Vings spelande tränare Andreas Andersson när han varit för brysk vid sargen. Det dröjer inte länge för Falköpings dito, Emil Martinsson, att ta vara på det tillfället och kvittera ställningen.

I period 2 är det återigen Södra Ving som gör första målet efter att Filip Karafiat uppmärksamt vallat in bollen stående bakom förlängd mållinje. Därefter fortsätter lagen att turas om att göra mål, och de duggar tätt. Först tråcklar Falköping via, firma Martinsson/Kalén (och med god hjälp av en hemmaklubba), in en kvittering. Södra Ving tar tillbaka ledningen via ett skott i förstakrysset. Sebastian Bhiladvala kvitterar på nytt när han nyper på ett tillslag från kanten. Sedan var det återigen dags för Älmefur att hitta in i målprotokollet. Victor Löfgren ser till att utjämna i bytet därpå efter ett lågt skott utifrån. 6 mål inom loppet av 8 minuter – det var inte mycket ordnat spel, utan det svängde fram och tillbaka en hel del. Något som för stunden gynnade hemmalaget, men som i längden skulle visa sig ta ut sin rätt i form av bristande ork. Det kändes därför både logiskt och väntat att Falköping för första gången i matchen gick upp i ledning (4-5) när man snabbt ställde om från eget hörn och Bhiladvala kunde servera öppet mål för Kalén. Pontus Lennartsson såg till att dubblera ledningen när han fick ett genomspel till den sovande sidan och distinkt satte dit bollen.

Period 3 inleds med tre snabba mål från Falköping. Martin Gustafsson med ett skott utifrån, Martinsson slår in en retur och Bhiladvala tillåts stå ensam framför Södra Vings David Johansson och sätta dit bollen från en halvmeter. Hemmalaget, med Älmefur i spetsen, sprattlar till och reducerar till 5-9, men särskilt spännande blev det aldrig i slutet. Från den trejde perioden tar vi istället med oss att unge Nicodemus Milton gör både sitt första och andra mål i A-lagssammanhang. Detta genom att vara först på en retur efter skott från Gustafsson och därefter bli serverad av Adrian van Oosten som, från en position bakom mål, spelar in bollen centralt. Mellan de båda målen gör respektive lags måltjuvar (Kalén och Älmefur) varsitt mål, vilket gav slutresultatet 6-11.

Sammanfattningsvis tar vi med oss att det är starkt att vinna även om vi kanske inte riktigt är uppe och spelar på max. Med det sagt gör Södra Ving det bra på sin hemmaplan – där kommer man säkerligen kunna plocka en hel del poäng. Guldhjälmen skickade Victor Löfgren vidare till Nicodemus Milton för sina första mål i A-lagströjan.

Matchfakta: http://statistik.innebandy.se/ft.aspx?scr=result&fmid=1167350

Nu har A-laget återigen spelledigt – nästa match i divison 3 är borta mot IBK Lockerud Ungdom. U-laget i division 4 kliver in i seriespelet nästa fredag (22/10) när IBK Vänersborg C kommer på besök.

Missräkning i match 22022-03-27 13:55
Mullsjö krossades2022-03-07 11:06