Referat: Falköpings IBK - Fröjereds IF
Sviten sprack när Fröjered fick revansch
2021-11-20 12:33
Foto: Christer Blank

Falköpings IBK - Fröjereds IF 2-5 (1-1, 1-1, 0-3)

På fredagskvällen sprack FIBK:s segersvit efter en jämn och spännande match där gästerna Fröjereds IF till sist drog det längsta strået. Därmed tog man revansch från motsvarande möte ifjol, där Falköping vann med 6-5 efter ett sent avgörande.

Det var en härlig inramning i Frejahallen derbykvällen till ära; sponsorn Lindströms Bil var på plats och visade upp flera av sina modeller, läktarna var fullsatta med supportrar från båda sidor och på planen fanns två heltaggade lag som båda vill spela innebandy.

Matchbilden satte sig tidigt; Falköping stod för det mesta av bollinnehavet, men Fröjered försvarade sig skickligt över hela banan med en hög aggressivitet. Albin Kalén och Oscar Hofling har båda bra lägen att ge FIBK ledningen, men gästernas målvakt Viktor Bergström står ivägen. Fröjered är ett ständigt hot när de efter bollvinst ställer om med sina snabba, tekniska forwards. På just en sådan kan man också ta ledningen i matchen efter drygt 7 minuter. Deras bäste spelare Love Arenbeck, bryter bollen i egen zon, sätter fart längs kanten, passerar sin back och lägger in 0-1 på förstastolpen. FIBK ligger på för en kvittering. Hofling och Kalén har ytterligare varsitt fint läge, men får inte avsluten på mål. Fröjered missar ett friläge. 16:19 kommer 1-1. Efter ett långt byte med massivt tryck lyckas till sist Sebastian Bhiladvala snappa upp en sargretur och lyfta in bollen i nät.

I andraperiodens inledning har Fröjered lite mer boll, Falköping har svårt att få längd i anfallen. Efter 5 minuter inträffar en märklig situation. FIBK slår en felpass vilket ger en bortaspelare fri gata mot mål. Han får då klubban låst, vilket gör att domarna blåser utvisning, samtidigt som bollen efter en motläggssituation studsar i en båge in i mål. Eftersom signalen kom innan bollen var i när blir det boxplay för FIBK istället för 1-2. Målet skulle dock komma. Falköping gör det bra i spel 4 mot 5, men vid en slumpsituation vid sargen blir man lite för heta på att gå framåt, vilket lämnar Anton Lundgren helt fri i slottet. FIBK spelar upp sig efter målet. Man får åter lite mer tryck i anfallszon, och kan efter halva perioden sätta kvitteringen. Kalén håller sig framme och styr in ett skott från Pontus Lennartsson. Kort därefter får man också chansen i powerplay. Man skapar två bra chanser, men får tyvärr ingen utdelning. Lennartsson har ett nytt skottläge från höger efter en diagonalpass, men Bergström i bortamålet hinner över i sidledsförflyttningen. Emil Martinsson får ett inspel i höga slottet, men kommer inte rätt till bollen och avslutet blir misslyckat. Däremellan sticker Fröjered upp i en kontring där man faktiskt har bollen i ribban. Mot slutet av perioden är båda lagen nära att göra varsitt mål. Elias Jonsson trampar först in från fickan och får iväg ett bra skott, som dock Bergström räddar med handen. Därefter lägger Fröjered iväg ett slumpskott från mittlinjen som letar sig hela vägen till stolpen, men studsar ut.

I början av tredje har Linus Martinsson ett läge fri i slottet, men får inte träff på bollen. Istället kan gästerna ta ledningen för tredje gången någon minut senare. Lucas Joelsson lyckas på egen hand bryta bollen från Falköpings sistagubbe, och helt fri sätta dit bollen bakom Joey Ehrhardt. Resten av matchen känns som en lång forcering där Falköping ligger på för att försöka hitta ett tredje mål. Man kommer till många skottlägen, men de gånger man väl får bollen förbi täckande Fröjeredsförsvarare lyckas man inte hålla bollen inom ramen, alternativt så står gästernas storspelande målvakt ivägen. När Kalén frispelas på bortre stolpen i en 3 mot 2-kontring hade nog de flesta i Frejahallen noterat 3-3, men på något sätt hinner Bergström över och räddar. 17:09 tar Falköping time out och spelar 6 mot 5. E. Martinsson har ett skott utifrån där Bhiladvala är nära att peta in returen. I en senare sekvens ger man enkelt bort bollen på kanten och Fröjered kan skicka upp en höjdboll på en ensam Neo Gustafsson. Gustafsson svingar felvänd mot den studsande bollen - missar - men råkar istället träffa bollen med skaftet på uppstudsen, vilket skickar den i en konstig båge in i bortre krysset. Innan slutsignalen ljuder hinner man även göra 2-5 via kaptenen Samuel Dahlström.

Det var en match som kunde slutat hursomhelst, men det går inte att säga annat än att Fröjered vinner rättvist då de står för en nästintill perfekt försvarsinsats. För Falköpings del finns det en del att jobba på. Enbart två insläppta mål i 5 mot 5 är så klart bra, men offensivt finns mer att hämta. En bättre dag hade man kanske gjort några fler kassar, men generellt tar det lite för lång tid i bollbehandlingen, vilket gör att Fröjeredsförsvaret hela tiden hinner positionera sig. Därtill är känslan att man ska kunna stå upp bättre i det fysiska spelet än man gjorde.

Nästa match spelas fredag 26/11 borta mot Fritsla IF.

Missräkning i match 22022-03-27 13:55
Mullsjö krossades2022-03-07 11:06