Falköpings IBK
Glädje • Respekt • Gemenskap • Utveckling

Inför säsongen 2017/18
2017-09-22 10:17
En genomgång av lagets förberedelser, förutsättningar och förhoppningar inför kvällens premiärmatch borta mot Sollebrunn

Spelaromsättning

Under sommaren har truppen förändrats enligt följande.

Spelartapp:
Joel Hansfeldt (Fröjereds IF)
Erik Häreskog (Fröjereds IF)
Oscar Hofling (tillbaka till Vara IBK efter lån)
Niklas Holmgren (slutar)
Gustav Linnarsson (slutar)
Michael Gustafsson (flyttat till Stockholm)
Sebastian Bhiladvala (utlandsstudier)

Nya spelare:

Emil Lindén – ny från Fagerhult Habo IB. En ung målvakt (född -99) med bra vinnarskalle, roligt att han vill fortsätta sin utveckling hos oss!

Eddie Emilsson – ny från Fagerhult Habo IB. Ung, spelskicklig back (född -99), som kommit in i laget på ett mycket bra sätt.

Magnus Sundell – klubblös, senast i Mullsjö AIS ungdomslag för 10 år sedan. Inte spelat organiserat sedan dess, men har visat att han kan bidra, främst med ett resolut fysiskt spel.

Victor Löfgren – tillbaka från IBK Lockerud Mariestad. Kommer, till skillnad från i Lockerud, vara utespelare.  Med sin snabbhet och sina skottäck blir han en viktig pjäs i år.

Marcus Lantz – comeback. Tillbaka på innebandyplanen efter 5-6 säsongers uppehåll. En riktig glädjespridare, goda ledaregenskaper och dessutom vasst målsinne.

Daniel Grahn – comeback. Efter en tid boendes i Göteborg är han tillbaka i staden och FIBK efter 12 år! Stor och stark spelare, samt en stämningshöjare i gruppen.

Philip Fernström – comeback. Tillbaka i laget efter en säsongs uppehåll. Bra i både anfall och försvar, med ett tungt skott som spetsegenskap.

Emil Martinsson – comeback. Har bara kunnat spela en halv säsong sedan 2012 p.g.a. två korsbandsskador. Har istället tagit olika ledarroller. Gör nu ett nytt försök att spela, detta i kombination med att träna laget.

Resterande trupp:
Jesper Johansson, Viktor Pettersen, Tobias Jonsson, Philip Hofling (tidigare på lån från Vara IBK), Jan Ekman, Kasper Abrahamsson, Johan Sund, Hannes Göransson, Martin Gustafsson, Jonathan Svensson, Philip Fåglum Karlsson, Stefan Särnefält och Martin Svensson.

Ytterligare spelare kan tillkomma under säsongen.

Försäsong

Ett upplägg med två träningar i veckan, både fysträning och innebandy, har, med undantag för 4 veckors sommaruppehåll, rullat sedan början av juni. Närvaron har varit sådär, men som vanligt har fler och fler spelare börjat visa sig ju närmare seriepremiären vi kommit. Nu är känslan att vi har en riktigt bra trupp med både bredd och spets om vi kan hålla oss någorlunda skade- och sjukdomsfria.

Vi har i år spelat fyra träningsmatcher. Till skillnad från fjolåret, då vi bara fick till en, känner oss redo inför seriestarten. Det finns så klart saker vi gärna filat mer på, men med förutsättningarna har uppladdningen varit klart godkänd. Matcherna har spelats mot bra motstånd och har sett ut såhär:

• Match 1: IBF Horsby (div III). Förlust 7-9. Efter en dålig start med underläge 0-5 hämtade vi upp till 7-7. Ett par snöpliga sena mål gjorde att vi till sist förlorade, men insatsen var klart godkänd.
  • Match 2: Tibro IBK U. Förlust 6-9. En match som kan sammanfattas som 50 bra och 10 dåliga minuter. Ledning 6-3 tappades till 6-9 i tredjeperioden. Vi tog många lärdomar av detta debacle och ska försöka undvika något liknande i seriespelet.
  • Match 3: Varnhems IF (div III). Vinst 7-5. En mycket väl genomförd match där vi också tar en rättvis seger. Viktigt för självförtroendet i laget.
  • Match 4: IBK Dalängen (div III). Förlust 3-14. Vi åkte till Lidköping med en tunn trupp och fick en jobbig kväll. Dalängen spelade med snabbt bolltempo och vi fick slita hårt i defensiven. Stämningen i laget hölls ändå uppe och vi fick mycket nyttig försvarsträning.
Årets säsong

Som bekant trillade vi ur division III och återfinns då således i distriktets lägsta serie, division IV. Jag måste erkänna att jag inte har superkoll på motståndarlagen (Grästorp, Nossebro, Sollebrunn, Södra Ving, Ulricehamn), men jag hoppas såklart vi kan vara med i toppen och ha en chans att ta oss upp i division III igen. Hursomhelst ska det bli roligt att få möta nya lag och jag ser fram emot kvällens seriepremiär!

Emil Martinsson, spelande tränare

Missräkning i match 22022-03-27 13:55