Falköpings IBK

Samling:18:00
6-3 till FIBK i första kvalmatchen
2022-03-23 19:24

Falköpings IBK - Tibro IBK 6-3 (2-1, 0-1, 4-1)

I tisdags började kvalet till division 2. Frejahallen var i stort sett fullsatt. Redan från start märktes att mycket stod på spel, inget av lagen ville bjuda på något och de riktigt farliga lägena uteblev. Det skulle dröja till periodens slutminut innan det öppnade upp sig. Det var Falköping som gjorde första målet, i spel 5 mot 4, genom ett direktskott från Pontus Lennartsson. Bara sekunder senare kunde dock Tibro kvittera på ett frislag. FIBK skulle dock få sista ordet - precis innan slutsignalen lyckas Albin Kalén peta in 2-1 från nära håll.

Andraperiodens inleds, likt den första, jämnt och avvaktande. Mot mitten har gästerna en bra period och ett visst spelövertag. Man fick med sig en utvisning, och kan i efterföljande PP kvittera till 2-2. Kort senare får man återigen chansen i numerärt underläge. Då är det istället Falköping som ser ut att ta ledningen, när Victor Löfgren trampar runt motståndarmålet och tar köksvägen. Målet döms dock bort, då det inte gick att se huruvida bollen korsat mållinjen. 2-2 står sig perioden ut, trots chanser åt båda håll.

I tredje är känslan att båda lagen skruvar upp tempot och vi ser en öppnare matchbild. FIBK tar ledningen när Linus Martinsson hittar fram till Kalén. Man är också nära att utöka när Stefan Särnefält frispelas av Elias Jonsson. Istället kan Tibro återigen kvittera efter att Falköping kommit fel i försvaret och lämnat en spelare fri i slottet. Hemmalaget lyckas dock göra 4-3 redan i bytet efter, när ett skott från Kalén rinner igenom Tibros målvakt och petas in av Sebastian Bhiladvala - ett psykologiskt tungt mål. Inte långt efteråt kan FIBK också gå ifrån till 5-3, genom ett rappt skott utifrån av kapten Philip Hofling. Tibro tar time out och sätter direkt en hög press. Falköping behåller dock kylan och kan efter att ha haft bollen under nästan en minut frispela Lennartsson, som fri med målvakten inte gör något misstag. Gästerna kommer sedan inte närmare än ett ribbskott, och 6-3 står sig.

1-0 till FIBK, vilket innebär att man nu har matchboll inför lördagens retur på bortaplan.

Våra sponsorer